Nie zawsze handel idzie jak z płatka. Czasem to wina nadmiaru konkurencji, czasem zbyt małego popytu i wysokiej ceny do rynku lokalnego, a czasem problem tkwi w marketingu i organizacji sprzedaży. Nie wszystkich przedsiębiorców stać jest na profesjonalny marketing, reklamę oraz wybitnych handlowców. Często do działu sprzedaży zatrudniani są młodzi pracownicy bez doświadczenia, bywa że są udanymi handlowcami z talentem i intuicją, ale bywa też, że ich praca nie przekłada się nijak na efekt sprzedażowy.
Niszowe branże mogą być bardzo trudne dla pracowników handlowych. Asystent działu sprzedaży zanim cokolwiek sprzeda, winny jest rozeznać rynek odbiorców i wystosować odpowiednią ofertę do potencjalnego klienta. W ten sposób szanse na sprzedaż rosną.
Przygotowanie procesu sprzedaży sprawia, że przebiega on sprawniej. W krótszym czasie można sprzedać więcej nie tracąc jakości obsługi klienta. Dotyczy to zwłaszcza usług, ale nie tylko. Asystenci działu sprzedaży winni być wsparciem technicznym handlowców. Fakturowanie, przygotowywanie wycen i ofert to zadanie dla asystentów działu. Mimo iż nazwa stanowiska nie jest prestiżowa, to praca ta jest niezwykle ważna i odpowiedzialna.